Coaching relacji to proces, w którym coach pracuje z parą partnerów biznesowych (lub życiowych) i wspiera ich w rozwijaniu ich relacji. W sytuacji konfliktu, proces ten może przypominać mediacje, w których coach pomaga we wzajemnym usłyszeniu się, identyfikacji potrzeb oraz wspólnym wypracowaniu rozwiązań.
Przebieg procesu coachingu:
Cele i obszar pracy
Coaching relacji wspiera współpracujące ze sobą osoby w budowaniu zaufania, wypracowywaniu szacunku, rozwijaniu umiejętności rozwiązywania konfliktów i tworzeniu bardziej pozytywnego oraz produktywnego środowiska.
Czas trwania
Proces coachingu relacji składa się z 3 etapów, które łącznie obejmują od 4 do 6 spotkań trwających między 180 a 240 min.
Przebieg procesu
ETAP I. SESJE WSTĘPNE
Proces rozpoczyna się od maksymalnie godzinnej sesji indywidualnej dla każdej ze stron, a następnie wspólnego spotkania określającego sposób kontraktowania i cele. Sesje indywidualne dają możliwość wydobycia na światło dzienne dwóch perspektyw oraz pełnego zrozumienia oczekiwań wobec procesu coachingu. Podczas sesji wspólnej definiowane są i uzgadniane między stronami cele procesu.
Wyznaczane i wyjaśniane są również mierniki realizacji celów. Coachowie dbają o to, aby proces coachingu rozpoczął się od miejsca wzajemnego zrozumienia pomiędzy zaangażowanymi stronami.
ETAP II. PROCES COACHINGU RELACJI
Proces składa się z 2-4 sesji w zależności od czasu potrzebnego do zajęcia się najważniejszymi obszarami relacji. Sesje są w pełni poświęcone pracy nad ustalonymi celami coachingowymi. W trakcie procesu, pomiędzy sesjami wspólnymi, jednej lub obu stronom może zostać zaproponowane spotkanie indywidualne.
ETAP III. SESJA ZAMYKAJĄCA
Sesja podsumowująca, podczas której omawiane są efekty procesu. Tworzy się również plan dalszych działań, aby podtrzymać naukę z procesu coachingu i zbudować nowe cele wspierające dalszy rozwój. W szczególnych sytuacjach proces coachingu może zostać przedłużony, po uzgodnieniu między stronami.
Modele i metodyka pracy
Podstawą stosowanej metodologii są standardy kompetencji Izby Coachingu oraz International Coaching Federation. Zakładają one, że nie model pracy coacha i narzędzia, a poziom kluczowych dla coacha umiejętności daje gwarancję jakości oferowanego coachingu.