Coaching zespołowy to proces, który pomaga zespołom skupić się wokół wspólnego celu, wyłonić wizję, zdefiniować wartości, role i zasady, a także zobowiązać się do odpowiedzialności zespołowej, dokonywać wyborów i efektywnie współpracować. Wspiera w rozpoznaniu istoty zespołu i zdefiniowaniu, kim jesteśmy jako zespół.
Przebieg procesu coachingu:
Cele i obszar pracy
Coaching zespołowy ma na celu pomoc w tworzeniu trwałych, wysoce zmotywowanych i wydajnych zespołów. Jego celem jest przeprowadzenie zespołu z miejsca, w którym się obecnie znajduje do miejsca, w którym powinien się znajdować, by skutecznie i efektywnie realizować stawiane przed nim zadania. Aby ta zmiana zaistniała, potrzebna jest praca w kierunku zdefiniowania i wyeliminowania niepożądanych zachowań oraz wzmocnienia bądź nauki takich, które wspierają współpracę pomiędzy członkami zespołu.
Czas trwania
Długość procesu coachingu zespołowego zależy od obszaru pracy, liczebności zespołu i zakresu zmian, które należy wprowadzić. Wywiady, warsztat i spotkanie follow-up zamykają się zwykle w okresie 3-4 miesięcy. Natomiast jeśli jest to bardziej złożony program obejmujący inne elementy rozwojowe cały proces może zająć 6-12 miesięcy. Terminy działań uzgadniane są każdorazowo z zespołem, a częstotliwość spotkań nie powinna być mniejsza niż raz na 2-3 miesiąc, aby proces nie utracił swojej dynamiki. Sesje odbywają się w formie spotkań bezpośrednich. Jeśli sytuacja na to pozwala dobrze aby były one okazją do spotkania się poza miejscem pracy.
Modele i metodyka pracy
Coaching zespołowy to metoda, która pracuje z realnymi zagadnieniami, które są ważne dla zespołu. Model, który stosujemy w Kancelarii Coachów, oparty jest na systemowym podejściu do zespołów. Jego głównym założeniem jest zrozumienie, że zespół to żyjący i dynamiczny system, który rządzi się swoimi celami, zadaniami, zasadami, oczekiwaniami i nastrojami. Tak jak poszczególne osoby wpływają na to, jak zespół funkcjonuje jako całość, tak kultura zespołu oddziałuje na poszczególnych członków zespołu, odgrywając przy tym istotną rolę w ich pracy i przekładając się na ich wyniki. Coaching zespołowy można scharakteryzować jako proces wspomagający wyciąganie wniosków i podejmowanie zobowiązań do wdrożenia zmian.
Przebieg procesu
I ETAP – PRZYGOTOWANIE i KOMUNIKACJA PROCESU
- Sprecyzowanie oczekiwań wobec procesu ze strony decydentów i osoby zarządzającej zespołem
- Wsparcie organizacji w efektywnym przekazaniu informacji o planowanym procesie wszystkim członkom zespołu
- Zebranie informacji o dotychczasowym sposobie funkcjonowania zespołu oraz stojących przed nimi wyzwań i kierunków oczekiwanego rozwoju w formie ankiety diagnostycznej lub wywiadów (z uwzględnieniem wyników badania satysfakcji)
- Potwierdzenie konkretnych obszarów pracy i celów na proces
II ETAP – WARSZTAT
1-2-dniowy warsztat skoncentrowany na omówieniu obecnej sytuacji oraz zdefiniowaniu celów zespołu i obszarów wskazanych przez organizację. Efektem warsztatu jest wypracowany przez zespół plan działań wraz z określeniem osób odpowiedzialnych za poszczególne jego elementy.
III ETAP – FOLLOW-UP
1-dniowy warsztat, których odbywa się 4-8 tygodni po pierwszym warsztacie. Celem follow-upu jest:
- sprawdzenie, na ile został zrealizowany opracowany wcześniej plan i zrealizowany kontrakt
- podsumowanie tego, co się wydarzyło w zespole pomiędzy warsztatem a follow-upem
- zdefiniowanie koniecznych korekt w planie oraz określenie dalszych działań i zobowiązań.
IV ETAP – Follow-up – PODSUMOWANIE PROCESU
1-dniowa sesja podsumowująca cały proces i wspierająca zespół w budowaniu dalszego zaangażowania i odpowiedzialności za rozwój poszczególnych obszarów działania i kompetencji w zespole.
Opcjonalnie jest to także zebranie informacji o zmianach w sposobie funkcjonowania zespołu w formie ankiety diagnostycznej lub wywiadów.