Wywiad ustrukturyzowany polega na zadawaniu osobom będącym w procesie serii przygotowanych wcześniej pytań, a następnie analizie otrzymanych odpowiedzi. Struktura wywiadu jest podporządkowana określonym celom, a wybór tematów służy pozyskaniu informacji potrzebnych w dalszych etapach projektu. Pytania zazwyczaj są identyczne dla wszystkich osób. W miarę potrzeb poszczególne wątki mogą być rozwijane poprzez zadawanie pytań pogłębiających lub doprecyzowujących. Zwykle nie są one z góry zaplanowane, a ich treść i forma zależą od odpowiedzi (lub pytań) formułowanych przez uczestników. Wywiad może przybierać formę wywiadu swobodnego, jeśli lepiej posłuży to celom projektu.
Przebieg wywiadu:
Cele
Wywiad najczęściej stosowany jest jako wstępna faza coachingu zespołu. Służy zebraniu informacji o dotychczasowym sposobie funkcjonowania zespołu oraz stojących przed nim wyzwań i kierunków oczekiwanego rozwoju. Może być wykorzystywany jako forma analizy sytuacji w fazie planowania projektu, a także jako forma podsumowania efektów procesu coachingu zespołu.
Czas trwania
Długość wywiadu zależy od sytuacji, zakresu i celu projektu, jednak najczęściej jest to około 30-60 minut.
Przebieg sesji
Plan rozmowy uzależniony jest od tematu i dostosowywany do potrzeb oraz sytuacji klienta. Można wyróżnić kilka elementów wywiadu:
- określenie celów rozmowy i omówienie dalszego procesu, w którym wyniki wywiadu będą wykorzystywane
- krótka charakterystyka roli, otoczenia i zakresu obowiązków uczestników wywiadów
- zebranie informacji o tym, co działa dobrze w zespole lub organizacji
- zebranie informacji o tym, co może wymagać zmian lub poprawy
- podsumowanie
Modele i metodyka pracy
Wywiad ustrukturyzowany i wywiad swobodny to techniki badawcze stosowane w badaniach jakościowych. W kontekście programów coachingowych stosowane są zwykle w fazie przygotowawczej i dlatego podczas ich realizacji coachowie opierają się na standardach kompetencyjnych i etycznych Izby Coachingu oraz International Coaching Federation.