Coaching jest procesem poznawania, rozumienia i uczenia się swojego funkcjonowania. Umożliwia osobie coachowanej odkrywanie, rozwijanie oraz efektywne wykorzystywanie swojego potencjału i skierowanie go w kierunku odnoszenia sukcesów prywatnych lub zawodowych. W procesie coachingu wykorzystywane są różne style, narzędzia i techniki dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby coachowanej, które wspierają w dokonywaniu zmian. Zmiany są wynikiem pracy osoby coachowanej i dokonują się w sposób przez nią wybrany.
Przebieg procesu coachingu:
Cele i obszar pracy
Potrzeby zmian ustalone w procesie coachingu wyłaniane są wspólnie z osobą coachowaną i stają się przedmiotem kontraktu. Stosując technikę pytań coach ma możliwość wspierania procesu uczenia się i zmian: od diagnozy potrzeb, poprzez odkrywanie zasobów, rozwiązywanie obiekcji świadomych i nieświadomych, do decyzji i podjęcia praktycznych działań.
Czas trwania
Długość procesu coachingu zależna jest od obszaru pracy i klienta, jednak zwykle jest to nie mniej niż 6 i nie więcej 10 spotkań. Terminy uzgadniane są każdorazowo z osobą coachowaną, a częstotliwość sesji jest nie większa niż raz na dwa tygodnie i nie mniejsza niż raz na sześć tygodni. Sesje mogą odbywać się w formie spotkań bezpośrednich lub zdalnych.
Przebieg sesji
Plan sesji uzależniony jest od tematu pracy i dostosowywany do potrzeb i sytuacji klienta. Można wyróżnić kilka kroków, które zwykle pojawiają się w trakcie jej trwania:
- - podsumowanie okresu między sesjami,
- - określenie tematu rozmowy, oczekiwanego efektu sesji,
- - rozpoznanie sytuacji klienta oraz poszukiwanie najodpowiedniejszych perspektyw do pracy nad wybranym tematem,
- - wybór rozwiązań i budowanie planu realizacji.
Modele i metodyka pracy
Podstawą stosowanej metodologii są standardy kompetencji Izby Coachingu oraz International Coaching Federation. Zakładają one, że nie model pracy i narzędzia, a poziom kluczowych dla coacha umiejętności daje gwarancję jakości oferowanego coachingu.